vrijdag 17 juni 2011

geslaagd!




ja wel,voor heel veel jongeren is de spanning er af.
het verlossende woord dat ze geslaagd zijn is er uit.
helaas zijn er ook die een minder goed bericht kregen,spijtig voor hun.
hopelijk de kans op een herkansing om als nog de glorie binnen binnen te halen.

op verschillende plaatsen zie je de vlaggen met tassen en oude schriften buiten hangen.
het toonbeeld van hun persoonlijke vreugde,en waarschijnlijk ook de ouders die de spanning mee hebben gedragen of zoon of dochter lief het wel zou redden.

zelf heb ik de examenspanning niet beleeft. ik behoor tot de groep die vroegtijding van school ging en geen diploma heeft gehaald.
ik zit er ook verder niet mee,ik ben me ook wel bewust dat je daar door in een wat lagere beroepsklasse zal vallen en daar kan ik ook niet me zitten.
ik had toen voor mezelf reden genoeg om het bijltje er bij neer te gooien.
voor me dochter zal het ook nog een paar jaar duren voor ze deze fase door al maken.
en al ben ik zelf er mee gestopt dring ik bij haar er op aan toch haar best te doen een diploma te halen.
je kansen zijn dan toch groter op de banenmarkt.
maar dat is allemaal nog toekomst muziek.

me achterneefje heeft het ook gehaald.
toch verrassend dat hij het heeft gehaald omdat hij totaal niks met school had en ook erg weining aan had/heeft gedaan.
niet te min: gefeliciteerd! op naar de volgende ronde van volwassen worden!

de wel bekende examenfeesten stappen de grond ook weer uit.
hier kennen wij ook het gebruik schuurfeesten.
door de jongerenraad georganiseerd,een feestavond voor alle die geslaagd zijn.
maar geloof me er lopen er ook genoeg tussen die niks met examens te maken hebben gehad en puur alleen voor het feest en zuipen er toch naar toe gaan.

vele nemen hun wel verdiende vakantie eerst voor dat ze verder gaan met hun toekomst plannen.
sommige zullen verder leren,andere gaan werken of eerst een jaartje werken en dan pas verder leren.
en misschien een kleine groep die het nog niet weten wat ze willen.
hoe dan ook iedere begint zijn toekomst op zijn eigen manier.
je zult er zelf voor moet werken want als je alle plannen hoor van ome marc en zijn politieke broeders dan wordt ons pensioen toch wel erg belabberd.

tot het volgende blog.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#379

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing.  en ik val gelijk met de deur in huis, vorige week had ik een kaart die naar Duitsland ging. De...