woensdag 13 februari 2013

valentijnsdag

o nee ....(zucht) valentijnsdag!!! de dag waarop je je geliefde extra in het zonnetje zet of in het geheim iemand die je leuk vindt wat stuurt. een zwaar overdreven commercieel gedoe om iemand geld uit de zak te kloppen. tenminsten zo denk ik er over. valentijnsdag is dan ook niet aan mij besteed. toch schijnt aan het valentijns-gedoe wel een geschiedenis vast te zitten. valentijnsdag valt samen met de feestdag van twee christelijke martelaren met de naam valentinus. er bestaan verschillende heilige martelaren met de naam sint-valentijn. één was priester in rome, een ander was bisschop van terni. beiden werden in de 3e eeuw ter dood gebracht. mogelijk gaat het hier om dezelfde persoon. in de achttiende eeuw werd geopperd dat het valentijnsfeest op 14 februari is gesteld om de oude lupercalia,een Romeins,en wellicht nog ouder,vruchtbaarheidsfeest te vervangen. voor de romeinen was dit destijds een belangrijk feest.volgens het verhaal werden de namen van ongehuwde jonge vrouwen in een grote kom gegooid.ongehuwde mannen mochten dan om de beurt een naam trekken.tijdens het feest waren de twee jonge mensen die aan elkaar gekoppeld werden elkaars partner. toch wel een beetje een vreemde manier als je het mij vraagt om aan je geliefde te komen. de voorloper van online date? ook zijn er verhalen die valentijn weer koppelen aan romeinse keizer claudius de tweede. iedere eeuw heeft wel iets waar valentijn aan verbonden is. via internet kun je er genoeg over vinden. sinds de jaren 90 is in europa de valentijns rage uit amerika komen overwaaien. kaartje,bloemen,knuffels en nog veel meer snuiserijen voor je (stille) liefde. maar boven al,het levert de winkeliers weer aardig wat extra centen op met al die onzin. maar goed,ieder moet het voor zich weten wat hij of zij met valentijnsdag doe. ik doe er niks mee,als je je geliefde wil verrassen kan dat op iedere dag,daar heb ik geen 14 februari voor nodig. sterker nog,ik heb geen geliefde waar ik iets aan kan geven! hoe dan ook,voor die wel er een bijzonder dag er van willen maken. een hele liefde volle valentijnsdag gewenst! tot het volgende blog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...