zaterdag 28 maart 2015

zomertijd

ja wel het is weer zover ... de zomertijd gaat in! dat betekend dat we de klok een uurtje voor gaan zetten,in de zomer komt de zon zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. door de klok te verzetten lijkt de zon later op te komen en weer onder te gaan. hierdoor is het 's morgens langer donker,en blijft het 's avonds juist langer licht.de periode van daglicht komt zo beter overeen met de periode waarin de meeste mensen wakker zijn.de gedachte achter zomertijd is dat men zo zou kunnen bezuinigen op verlichting. ongeveer 70 landen verzetten twee keer per jaar de klok.in de europese unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.
in de oudheid werd het dagritme flexibel aangepast aan de lengte van de dag.zo begon de dag voor de romeinen bij zonsopgang en eindigde hij bij zonsondergang.die dag werd verdeeld in twaalf uren,en dus waren de uren in de winter korter dan in de zomer. toen de lengte van een uur in de middeleeuwen werd vastgelegd op zestig minuten ontstond echter een verschil in zonuren tussen de zomer en de winter. er is wel eens beweerd dat zomertijd voor het eerst voorgesteld werd door benjamin franklin,die in een anonieme brief aan de redactie van de journal of paris.het artikel was echter als grap bedoeld en bovendien stelde franklin niet voor om de zomertijd in te voeren,maar dat men in de zomer vroeger moest opstaan en naar bed gaan om te besparen op kaarsen. vele mensen hebben nog al wat problemen met de omschakeling van zomertijd en wintertijd,wetenschappers van de Rijksuniversiteit groningen hebben in samenwerking met de ludwig maximilians-universiteit te münchen,aangetoond dat de zomertijd een langdurig en behoorlijk groot effect heeft op de biologische klok van de mens. maar hoe we het dan ook ervaren,de zomertijd gaat toch echt weer in. dus in de nacht van 28 maart naar 29 maart doen we om 2 uur de klok een uurtje vooruit! maar ik ga daar niet speciaal me bed voor uit,ik doe mijn klokken in huis voor ik naar bed ga al een uur vooruit,en ik denk dat vele mensen dit ook zo doen. tot het volgende blog....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...