zondag 4 oktober 2015

dierendag 2015

dierendag is een dag die wereldwijd op de kalender staat als een dag waarop extra aandacht wordt besteed aan de dieren. dierendag valt jaarlijks op 4 oktober. met het vieren van deze dag wil men mensen laten weten dat dieren rechten hebben en dat zij beschermd moeten worden. de hond krijgt een lekker bot, de kat een speeltje en voor de eendjes in het park is er brood. de cavia mag mee naar school… bij wijze van spreken dan want dierendag is vandaag en het is zondag. oktober is ook de sterfdag van Sint-Franciscus van Assisi (1181/82 - 1226). deze heilige bekommerde zich om het lot van melaatsen, zwervers en andere armen, maar ook van planten en dieren. en een nauwe verbondenheid met God had. Franciscus groeit op in een welvarend milieu. hij werkt bij zijn vader in de winkel, die lakenkoophandelaar is maar het bevalt hem niet. hij wilde iets anders met zijn leven, maar wat? uiteindelijk is hij een zwervend bestaan gaan leiden. hij trok rond, met niets anders aan dan een ruwharige pij, bijeengebonden met een touw. hij vertelt iedereen over het leven en lijden van Christus. velen zullen hem volgen. Franciscus werdt de leider van een nieuwe orde: de orde van franciscanen of minderbroeders. dieren waren voor Franciscus zijn broeders, zijn vrienden. er zijn verschillende verhalen over bekend waaruit die liefde blijkt. een legende vertelt over het stadje Gubbio, waar hij een wilde wolf temde. een andere legende gaat over zijn vogelpreek: als de mensen niet naar hem willen luisteren, vertelt hij de vogels over zijn liefde voor God. nu kennen de meeste mensen hem vooral van zijn liefde voor de natuur. in de twintigste eeuw ontstaat er een sterke opleving in de belangstelling voor Franciscus als dierenvriend. tijdens een internationaal congres van de dierenbescherming in 1929 wordt zijn sterfdag uitgeroepen tot wereld-dierendag. Ilse Winter uit Brno in Tsjechië schreef in mei 1927 een brief aan Margaret Ford in Londen, waarin ze voorstelde om één dag per jaar speciaal aan de dieren te denken. Ford was voorzitster van de wereldvereniging van de dierenbescherming. zij vond het een prachtig idee en de beide dames kwamen overeen dat de feestdag, waarop de Katholieke Kerk Franciscus steeds herdenkt, een goede datum voor zo'n dierendag zou zijn. Tijdens het internationaal congres van verenigingen voor de bescherming van dieren in 1929 in Wenen werd 4 oktober uitgeroepen tot werelddierendag. de eerste dierendag was op 4 oktober 1930. sinds de jaren zestig grijpt men deze datum steeds meer aan voor het dierenrechtenactivisme. ook werden meer activiteiten ontwikkeld om met name de kinderen hierbij te betrekken. natuurlijk denken we allemaal er anders over,ik ben geen uitzondering. erg leuk dat ze dit zo bedacht hebben maar ik zie het meer als een onderneming waarbij de winkeliers je geld proberen af te kloppen met leuke goodies-pakketten voor je huisdier. ik ben altijd al goed voor me 4 katten en me hond,ze krijgen hier iedere dag wel een extra snack,staat gewoon standaard op het voermenu! knuffelen doen we ook iedere dag dus nee echt mee doen in dierendag doe ik eigenlijk niet. maar het kan zeker geen kwaad om onder de aandacht te brengen dat we genoeg zien op de sociale media's van dierenleed. hoe sommige mensen met hun dieren om gaan,daar springen bij mij de tranen van in me ogen. gewoon verschrikkelijk wat je soms ziet. ik neem nog even een van mijn kat bij me om lekker te knuffelen en wens ieder een fijne dag, met of zonder huisdier,maar wees goed voor je beestje want de liefde die je krijg van hem of haar is onvoorwaardelijk. tot het volgende blog....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...