woensdag 17 februari 2016

kunstwerk

ik ben geen kunstkenner maar er zijn  wel een paar museums waar ik graag een kijkje zou willen nemen.
en kunst heb je in verschillende stijlen, en soms vraag je je af of het niet is gemaakt door een kleuter of zo. dat voor een paar streepjes zo veel geld kan worden gegeven?
ik heb nog wel tekeningen van me dochter toen ze een jaar of twee was, zou het wat opleveren?
ik denk dat jullie het al beginnen te begrijpen: yup .. kunstwerken die door kinderen gemaakt hadden kunnen zijn, en het zijn nog erg dure werkstukjes ook!


het doek Black Fire 1 van Barnett Newman leverd tijdens een veiling in 2014 ruim 84 miljoen dollar op.
de veiling meester van Christie's kon spreken van een topavond.
Newman wordt gezien als een van de pioniers van abstracte kunst, klein nadeel is dat Newman van dit succes niks heeft meegekregen. hij is in 1970 overleden.
de koper is van het doek is verder onbekend.




iets hoeft niet geschilderd te zijn om als kunst bestempeld te worden.
Andreas Gursky is bekend van gigantische grote foto's van gebouwen en landschappen. Rhein II ging in 2011 de veiling op en leverde 4,3 miljoen dollar op. dit werk staat wereldwijd bekend als de duurste foto.
ik heb nog foto van het landschap hier rond het dorp, zou het mogelijkheden bieden? zal wel niet.


de spaanse schilder Joan Miró staat bekend om zijn kinderlijke stijl van schilderen. dit werk, Peinture (le chien), wat onderdeel is van een serie, werd in novermber 2010 verkocht voor maar liefst 2,2 miljoen dollar. kenners zeggen dat dit kunstwerk het meest radicale werk van Miró is.





mijn eerste in druk, kladwerk op een krijtbord. Cy Twombly (Edwin Parker Twombly) noemt de stijl die hij heeft zelf onafgebroken lijnen. en al lijkt dit een krijtbord dat is het dus niet, het donker doek waar met lichte lijnen dit werk is gemaakt.
Untitled (1970) werd in 2014 op de veiling van Christie's verkocht voor het mega bedrag van 69,6 miljoen dollar.






natuurlijk zijn er nog veel meer kunstwerken die lijken op het tekenwerk van een kind.
Mondriaan is ook zo een schilder die nu bij me opkomt die van die gekleurde vlakken en strepen werkjes heeft gemaakt, me dochter heeft zo iets ooit ook eens getekend maar ik vrees dat het haar niks gaat opleveren.
ik ga nog wat rond speuren, er zijn vast nog wel meer van die werkjes waar je verbaasd over bent als je het ziet en wat het heeft opgeleverd.
tot het volgende blog .....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...