zaterdag 13 februari 2016

valentijnsdag

o nee ....(zucht) Valentijnsdag!!! de dag waarop je je geliefde extra in het zonnetje zet of in het geheim iemand die je leuk vindt wat stuurt. een zwaar overdreven commercieel gedoe om iemand geld uit de zak te kloppen. tenminste zo denk ik er over, begrijp me niet verkeerd ik heb heus gevoel voor romantiek maar dat Valentijns gedoe is wel erg overdreven zoet sappig. waarom eigenlijk een dag in het jaar om je geliefde te verassen? je kan dat toch altijd doen?
sinds de jaren 90 is in Europa de Valentijns rage uit Amerika komen overwaaien. kaartje,bloemen,knuffels en nog veel meer snuisterijen voor je (stille) liefde. maar boven al,het levert de winkeliers weer aardig wat extra centen op met al die onzin. maar goed,ieder moet het voor zich weten wat hij of zij met Valentijnsdag doe. ik doe er niks mee,als je je geliefde wil verrassen kan dat op iedere dag,daar heb ik geen 14 februari voor nodig. ik heb dan ook geen partner om iets aan te geven, oké eerlijk er is wel iemand die ik leuk vind maar dat is geen optie om tijd in te steken. (er zit nog steeds bijna 80.000km tussen) en nee het is ook geen optie als stille valentijn!
"wishful thinking" maar ik ben nuchter genoeg om te weten dat sommige dingen tot onmogelijk behoren. en oké, misschien ben ik ook wel een beetje te laf om er aan toe te geven. maar ik heb mezelf al iets te vaak voor de kop gestoten om weer maar eens een gok te wagen dus ik laat het tegenwoordig over aan de eventuele tegenpartij om de eerste stap te zetten, daar gebeurd ook weinig maar dat maakt mij niet minder gelukkig.
aan dit Valentijns-gedoe schijnt wel een geschiedenis vast te zitten.
Valentijnsdag valt samen met de feestdag van twee christelijke martelaren met de naam Valentines. er bestaan verschillende heilige martelaren met de naam sint-valentijn. één was priester in Rome, een ander was bisschop van Terni. beiden werden in de 3e eeuw ter dood gebracht. mogelijk gaat het hier om dezelfde persoon. in de achttiende eeuw werd geopperd dat het valentijnskaart op 14 februari is gesteld om de oude Lupercalia,een Romeins,en wellicht nog ouder,vruchtbaarheidsfeest te vervangen. voor de Romeinen was dit destijds een belangrijk feest.volgens het verhaal werden de namen van ongehuwde jonge vrouwen in een grote kom gegooid.ongehuwde mannen mochten dan om de beurt een naam trekken.tijdens het feest waren de twee jonge mensen die aan elkaar gekoppeld werden elkaars partner. toch wel een beetje een vreemde manier als je het mij vraagt om aan je geliefde te komen. de voorloper van online date? ook zijn er verhalen die valentijn weer koppelen aan romeinse keizer Claudius de tweede. 
iedere eeuw heeft wel iets waar valentijn aan verbonden is. via internet kun je er genoeg over vinden. 

het is aan ieder hoe hij of zij met Valentijnsdag omgaat. hoewel er best leuke en grappige dingen zijn doe ik er niet aan mee. het enige wat ik jouw kan bieden op Valentijnsdag is dat het 2de online verhaal verschijnt.
maar dat is niet speciale voor één iemand maar voor iedereen die het wil lezen.
net als alle vorige jaren verwacht ik niks met deze dag en is het voor mij gewoon zondag 14 februari. een (stille) aanbidder die op eens van zich laat horen verwacht ik niet echt, ik zweer als het wel gebeurt dan kom ik niet meer bij van het lachen. niet rot bedoelt maar ik ben dus als het om liefde gaat nergens meer op berekend.
toch voor iedereen een fijne Valentijnsdag gewenst. hoe je die ook gaat door brengen.
tot het volgende blog ......


(dit blog is eerder verschenen op 13 februari 2013, dit is een herplaatsing met enkele veranderingen in de tekst.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...