donderdag 7 juli 2016

bijstandsmoeder

deze open brief is niet bedoelt als klagen maar al een voorbeeld van hoe de Nederlandse sociale voorziening naar de knoppen worden geholpen!
hoe de verschillen tussen de minder bedeelde en de rijker steeds meer weer een duidelijk iets is wat me ziet en waarbij de regering van ons land oogkleppen lijkt te hebben.
de gemeentes in ons land zijn al niet veel beter hier in, de bezuinigingen  die zij treffen benadelen mensen die het toch al niet breed hebben en proberen rond te komen van minimaal.
de middelen waren er maar zijn weg bezuinigd door allemaal regels die men invoert zonder verder te kijken dan hun neus lang is.
deze open brief is bedoelt al voorbeeld om duidelijk te maken dat de minder bedeelde onder ons hun best doen om hun kinderen niet achter te stellen op andere maar dat een beetje medewerking en hulp hier in geen overbodige luxe is.
natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die hard werken voor een schamel loon en deze dingen dus ook zullen herkennen.


L.s,

aangenaam mijn naam is bijstandsmoeder, ik leef van een uitkering.
ik wil wel werken maar door me medische beperking wil niemand mij in dienst nemen.
ik had werk op een sociale werkplaats met alle aanpassing zo dat ik toch kon werken, door persoonlijk omstandigheden kwam ik een poosje thuis te zitten en toen ik terug wilde, mocht ik niet meer, bang dat er iets mis zou gaan en ik hun geld ging kosten!
valt dit onder discriminatie? misschien moet ik maar een actiegroep hier voor gaan maken, schijn ook te werken om zwarte piet te verbannen uit ons cultuur!
ik klaag niet gauw en ben op zich niet ontevreden, mijn inkomen is geen vet pot maar ik kom rond, alles wordt betaald en ik heb net genoeg over om me boodschappen te doen.
soms lukt het me om een extraatje te sparen en wat leuks te doen met me kind.
we hebben tenslotte niet iedere maand nieuwe kleding of schoenen nodig.
helaas zijn de dingen veel veranderd in de jaren, het was al een wereld van verschil tussen mijn schooltijd en die van me vader.
maar als ik kijk naar die van mij en wat me kind tegenwoordig op school krijg of dingen die ze gaan doen en wat dat kost, dat was in mijn tijd echt niet zo.
dankzij onze stumpers in Den Haag wordt het niet echt zonniger voor mij, en diverse andere mensen.
nee, ik klaag niet, ik doe alles nog zelf en maak nog niet eens gebruik van een voedselbank.
de kosten gaan omhoog en me inkomen daalt met als gevolg dat ik mijn kind aan schoolactiviteiten niet kan mee laten doen.
leuk een paar dagen Parijs of London maar ik kan echt niet even bijna 300 euro betalen, niet in een keer maar dat je het in keren kan betalen hoor je pas als de inschrijving al voorbij is!
bij de gemeente hoef ik voor dit soort situatie’s ook niet meer aan te kloppen, bezuiniging gaan ten kosten van de minder bedeelde mensen en laten we de ouderen niet vergeten, die krijgen ook nog een veeg na.
de school kan er ook niks aan doen dat ik een bijstandsmoeder ben maar een beetje ruim denkend zijn kan geen kwaad, minder dure reisje misschien of beter regeling voor de wat minder bedeelde?
tja, ze kunnen niet van te voren zien wat iemand wel of niet kan betalen is dan het antwoord.
achteraf hoor je over mogelijkheden die er waren maar mijn nooit is vertelt.
o sorry dat me kind ziek was toen die informatie werd gegeven, achter af nog even die brief gegeven kon niet? er waren er geen meer en de inschrijving was toch al voorbij.
om nog een veeg extra te geven word ook daar weer even de medische beperking genoemd van me kind en dat ze waarschijnlijk daarom toch wel niet zou mee gaan.
waar is de tijd gebleven dat er afspraken werden gemaakt zo dat ieder gelijk bleef en mogelijkheden kreeg om ergens aan deel te nemen?
is het echt nodig om de mindere bedeeld volledig buiten te sluiten en er een apart groep van te maken met de stempel “arm”?
dit leid weer tot pesten maar dat mag dan weer niet maar met dit soort dingen werk je het wel in de hand dat pesten gebeurd.
geachte heer Rutten, je helpt je volk niet door de minderen nog minder te maken.
geachte gemeente, als jullie rekenen werk wat beter had geklopt waren die bezuinigen niet nodig en zo wel waarom dan weer op de minderen en ouderen?
aangenaam mijn naam is bijstandsmoeder, ik heb een hortensia in de tuin, geen geldboom!
met vriendelijk groet, 

                                    bijstandsmoeder




deze open brief bevat voorbeelden uit me leven waar ik tegen aan loop.
nogmaals het is geen klagen, probeer een punt te maken van de problemen die je tegenkomt als je met weinig rond komt.
nogmaals, ik ben niet ontevreden, ik rooie het redelijk goed maar ik vind het zo triest dat je je eigen kind(eren) dingen moet ontnemen omdat er zo schaamteloos wordt gereageerd op je leefsituatie.
en met mij zijn er nog genoeg alleen staande ouders en gezin die hier tegen aan lopen.
terwijl de ouderen onder ons weer tegen ander dingen aan lopen niet net zo erg zijn.
ik hoor me vader nog zeggen: onze grootouders hebben gevochten voor sociale verbeteringen en dat maken ze nu allemaal kapot! hij had nog gelijk ook.

tot het volgende blog .....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...