vrijdag 15 juli 2016

spelletje spelen?: dammen

we leven in een tijd dat we bijna een zijn geworden met onze laptop, tablet of telefoon.
als je uit eten gaat maken we allemaal we even gauw een foto voor op onze sociaal media, ik maak maar daar ook schuldig aan.
daarom eens wat anders als die dingen of een avondje bank hangen, gezellig een spelletje spelen.
deze keer heb ik gekozen voor het spel dammen.
ik heb het spel leren spelen van me vader maar weet nog goed dat ik het regelmatig heb gespeeld met me opa.
we gaan dus dammen, hier volgt een basis uitleg van het spel:


DAMMEN
dammen is een bordspel. het bord bestaat uit 100 vakjes, velden genaamd, in 10 rijen van 10, waarbij de velden afwisselend wit en zwart zijn. er wordt gespeeld met damschijven. voor het spel worden 20 witte en 20 zwarte damschijven gebruikt.
twee spelers zitten tegenover elkaar en hebben ieder twintig schijven. deze worden verdeeld over het bord dat tussen de spelers in ligt. het dambord moet zo gelegd worden, een speler speelt met de witte schijven, de ander met de zwarte. alle schijven worden verdeeld over de dichtstbijzijnde zwarte velden (dit geldt zowel voor de witspeler als voor de zwartspeler).
 dit zijn dus de eerste vier rijen. de tegenstander zet zijn schijven op de laatste vier rijen, waardoor er in het midden twee rijen leeg zijn.
de schijven mogen alleen schuin naar voren worden geschoven. ze komen dus altijd in de rij voor de rij van afkomst, en ze kunnen gedurende het gehele spel uitsluitend de zwarte velden bezetten. daarbij mogen ze niet over andere stukken heen. Wit begint. verder geldt dat het aanraken van een schijf (of dam) betekent dat ook daarmee gezet moet worden.
als een witte schijf schuin voor een zwarte ligt, kan de witte schijf niet op de plaats van de zwarte komen. als het veld achter de zwarte schijf echter leeg is, kan de witte schijf wel over de zwarte schijf heen. dit wordt slaan genoemd, en de zwarte schijf wordt van het bord genomen. één belangrijke regel is: slaan is verplicht.
als je geslagen hebt, kan men in dezelfde beurt doorslaan. voorbeeld: op een schuine lijn staan achtereenvolgens de volgende schijven: een witte schijf, een zwarte schijf, een leeg veld, een zwarte schijf en een leeg veld. de witte schijf slaat de zwarte schijf, en kan vervolgens ook de tweede zwarte schijf slaan. je mag tussentijds ook hoeken van 90 graden maken, waarbij men dus soms achteruit gaat in plaats van vooruit. als je meerdere schijven kan slaan, geldt: meerslag gaat voor. je moet zo slaan dat de meeste schijven van de tegenstander van het bord gaan. de geslagen schijven mogen pas van het bord weggenomen worden na het uitvoeren van de hele slag. bovendien geldt dat bij een slag over meerdere schijven niet 2 maal dezelfde schijf geslagen mag worden.
als een schijf aan de basislijn van de tegenstander komt, de damlijn, kan hij niet meer vooruit. er wordt een schijf bovenop gelegd. vanaf nu heet deze schijf een dam. een dam mag terug en is niet beperkt tot één veld. De dam mag over meerdere velden op een diagonale lijn gaan.
bij het slaan komt de kracht van een dam naar voren. een dam mag een losstaande schijf of dam slaan die verder op dezelfde diagonaal staat. er mag dan zelf bepaald worden op welk veld achter het geslagen stuk de dam tot stilstand komt. als de dam op een veld tot stilstand kan komen waar er weer verder geslagen kan worden, mag de slag in dezelfde beurt vervolgd worden. hierdoor kan er in een beurt een groot aantal schijven geslagen worden.
als er zowel met een schijf als met een dam geslagen kan worden mag men kiezen waarmee geslagen wordt, mits men zich houdt aan de regel ‘meerslag gaat voor’. voor de meerslagregel tellen geslagen schijven even zwaar als geslagen dammen.
als iemand geen schijven meer heeft, heeft de tegenstander gewonnen. ook als iemand niet meer kan zetten (‘vast staat’), heeft de tegenstander gewonnen. 


het damspel wat ik hier heb is voor mij wel bijzonder, nee het komt niet van me opa vandaan maar van de broer van me oma, heb de man nooit gekend maar dat ik zijn damspel heb is toch wel bijzonder.
een tijd terug heb ik het van zolder gehaald, en heb ik geprobeerd me dochter het dammen te leren.
het was niet een van de leukste spellen voor haar maar voor een keer was het wel leuk.
ieder maand neem ik een spelletje onder de loep, gezellig met zijn alle om de tafel een spelletje doen.
toch gek dat de meeste mensen dit alleen doen als er stroomstoringen zijn, het kan zo leuk zijn.
veel speel plezier!

tot het volgende blog ....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...