vrijdag 25 november 2016

ergernissen in het verkeer

er zijn heel wat dingen in het verkeer waar ik aan kan ergeren, en dan met name aan de andere weggebruikers. 
Bumperklevers, automobilisten en fietsers die niet aangeven dat ze gaan afslaan, het zijn frustraties waar we allemaal zo nu en dan mee te maken krijgen. 
ik zelf rij in een 45 km auto, vergis je niet want er staat wel 45 km op maar deze autootjes rijden toch nog vaak rond de 60 km. op zich een redelijk snelheid om mee te gaan in het verkeer en zou dus indirect niet veel hinder moeten geven.
vinden andere dat toch, jammer dan! ik heb net zo veel recht om daar te mogen rijden als hun. en ik hoef niet eens wegenbelasting te betalen. ( haha)
dit is mijn top 5 aan ergernissen in het verkeerd.

1. bumperkleven
je hebt van die mensen die langdurig strak achter jou blijven rijden. niet alleen is dit bloedirritant, maar het is ook nog eens levensgevaarlijk. de meeste kop-staartbotsingen worden dan ook veroorzaakt doordat mensen te dicht op de voorganger rijden. tja, ik kan niet harder maar bij dit soort types ben ik altijd geneigd om even me rem in te trappen, net even met remlichten oplichten, vaak hebben ze al kans genoeg gehad om in te halen.

2. mensen die geen richting aangeven
dit is niet alleen bij automobilisten maar zeker ook bij fietsers. er zijn genoeg fietsers die nooit hun hand uitsteken om aan te geven waar ze heengaan. met name wanneer je ze als automobilist voorrang moet geven, dan kan het erg ergerlijk zijn als je voor niks hebt geremd. maar ook andere automobilisten hebben er een handje van het bestaan van hun richtingaanwijzer te negeren. niet alleen heel irritant, maar ook nog eens heel gevaarlijk.

3. twee parkeerplaatsen in beslag nemen
je zoekt je al een tijdje naar een parkeerplek, denkt een plekje te hebben gespot, om er vervolgens achter te komen dat de auto ernaast zo breed geparkeerd staat dat jij met geen mogelijkheid meer op de plek past. Herkenbaar?  heel irritant. Mensen die twee parkeerplaatsen in beslag nemen zijn nog te onderscheiden in twee groepen: mensen die gewoon niet kunnen parkeren en precies op de scheidingslijn gaan staan, en mensen die zo'n potsierlijk grote auto hebben dat ze nou eenmaal meer ruimte dan één plek nodig hebben. mij autootjes is niet zo groot dus vaak kan ik de mijne nog wel ergens zonder problemen erg tussen kwijt.

4. drempels
natuurlijk is het goed dat er drempels zijn, want daardoor minderen we immers vaart, maar soms kunnen drempels ook wel heel irritant zijn. een straat met heel veel drempels vermijden ik daarom soms maar liever. het is ook een beetje afhankelijk van welke auto je hebt, bij extra lage auto's zul je nog meer last van drempels hebben. en in mijn auto zitten wel schokbrekers en zo maar dat wil niet zeggen dat ik vol over een drempel moet gaan. de monteur in me garage zegt altijd: het is voor dit type wel degelijk maar in tegenstelling tot een gewone auto toch kwetsbaarder.

5. inhalen
wederom is dit niet alleen heel irritant, maar ook zeer gevaarlijk. mensen die nog even gauw inhalen terwijl de ruimte er niet voor is, met als gevolg dat je moet remmen of gas los laten om te voorkomen dat er niet terug ingevoegd kan worden of er een paar weggebruikers op elkaar klappen. hou je ogen goed open in de auto, let op het verkeer en neem geen onnodig risico's. 

dan heb je ook nog van die agressieve rijders, halen je in en maken handgebaren of toeteren. ik ben dan niet de snelste maar er zijn er die rijden nog langzamer als ik.
op zich wel lachen als je met je 45 km auto een tractor in haalt.
en je hebt van die mensen die je overduidelijk met de telefoon in hun hand ziet rijden.
een van de dingen waar ik me zeer aan kan ergeren is het feit dat wanneer de school uit gaat de jeugd zonder verder te kijken oversteekt. de overstekenpunten die er zijn worden vaak genegeerd en ze steken daar over waar het hun uitkomt.
ik heb het al vaak gehad te moeten remmen voor zo een ondoordenkt figuur wat oversteekt.
ik heb dan weer niet last van te hard rijden of in de file komende staan, oké misschien eens moeten wachten omdat ze ergens aan de weg bezig zijn maar meer ook niet.
ik heb dus zo me voordelen maar ook zeker me nadelen.

tot het volgende blog .... 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...