dinsdag 6 december 2016

een moeder zijn ....

bijna 15 jaar geleden werd me dochter geboren en dat blijft voor een moeder het mooiste moment uit me leven.
terug kijkend op die jaren kan je nu wel lachen om bepaalde momenten waar je toen bijna rood aanliep van woede.
ik heb eens een paar van die momenten op een rijtje gezet waar je misschien ook mee te maken heb gehad of misschien nog steeds wel een beetje mee te maken hebt.

goed bedoelde adviezen
je kent het misschien wel, je eigen moeder of schoonmoeder of andere personen uit je omgeving denk er goed aan te doen jouw te vertellen wat het beste is voor je kleine bundel van vreugde.
dit kan over voeding gaan maar ook over hoe jij bijvoorbeeld je kindje kleed. ze bedoelen het allemaal wel goed maar niet alles wat ze zeggen kun je ook echt waarderen.
ik had te maken met een schoonmoeder die me bijna gek maakte met haar advies over welke voeding ik moest geven.
ze was een schat van een vrouw maar dit was toch een moment dat ik lichte neigingen kreeg om haar te wurgen!
helaas is ze een paar jaar geleden overleden maar buiten dit moment was ze een super oma voor me dochter.

multitasking
de beste momenten om wat in je huis te doen is als je kleine spruit ligt te knorren maar als ze ouder worden slapen ze minder en is het soms wel eens lastig.
je hebt net je woonkamer opgeruimd en de kleine trek in no time de hele speelgoedkist leeg over de grond, niet om te spelen maar om in die kist te gaan zitten.
de ervaring leerde me heel snel dat zo lang ik geluiden hoorde van haar kant het goed was maar werd het stil dan moest ik even gaan kijken want je kon er op rekenen dat ze dan iets deed wat niet mocht.
op sommige momenten had je als moeder gewoon door dat je kleine spruit je aan het uitdagen is tot waar jij de grens trekt in haar gedrag.

hoe goed heb jij je kind door?
als je kind groter wordt krijgen ze van die momenten dat ze iets willen en op verschillende manieren proberen hun zin daar in te krijgen.
sommige gaan misschien dreinen om hun zin te krijgen en ander worden ronduit kleine slijmballen.
als je kind op eens erg lief gaat doen en knuffels en kusjes gaat uit delen en ook nog een verklaring gaat afleggen hoe lief je bent ga er dan maar vanuit dat ze iets willen.
als ze groter zijn willen die spontane "kamer opruimen" zonder dat je het eist, wel eens een verborgen agenda zijn om iets van je te willen.
helaas ben ik niet zo dom, ben zelf ook kind geweest en ken de trucjes erg goed, deed het zelf ook.
mijn eigen moeder trapte er in maar ik dus niet! dikke pech voor me dochter.

als of je twee kinderen hebt
sommige mannen zijn zelf net nog kleine kinderen en als je dan een kindje erbij hebt krijg je soms het gevoel dat je met twee kinderen te maken hebt.
dit had hij altijd al maar nu er een kindje is lijkt het meer op te vallen dan eerder.
je kan je er aan ergeren maar dat gaat niet helpen, praat met elkaar en probeer dit samen op te lossen voor je in je ergernis met een echtscheiding gaat dreigen.
ik en de vader van me dochter zijn niet meer samen maar ik kan naar eerlijkheid dit wel zeggen: hij had dit niet! onze reden van uit elkaar gaan was om wat anders en ik moet eerlijk zeggen dat hij zonder dat ik het vroeg bepaalde taken op zich nam.

emoties
soms heb je het gewoon: je moet huilen, je bent boos of wat voor reden dan ook.
je hebt het gevoel dat je overal alleen voor staat en je nooit tijd voor je zelf hebt.
je leven is nu anders als toen je single was of jullie nog gewoon samen waren. praat er over en zo als hij zijn voetbalwedstrijd wil zien of biertje drinken met zijn vrienden kan jij ook best afspreken met jouw vriendinnen om wat leuks te doen.
en als hij opa en oma heeft geregeld als oppas en jullie samen ook iets gaan doen voel je je gelijk een stuk meer gewaardeerd als moeder.( kleine tip voor de heren)

kleine kinderen worden groot, zijn het eerst nog handenbinders die je het gevoel geven dat je buiten je huishouden en je kinderen niks anders hebt.
worden ze steeds groter en steeds zelfstandiger, dan krijg je misschien weer andere gevoelens bij.
maar ondanks al die dingen die je ervaart of heb ervaren blijven ze in de ogen van een moeder altijd hun kleine prins of prinses.
als ze zelf kinderen hebben dan kijk je vast met een glimlach terug aan hun tijd als kleine kinderen als ze met dingen komen zo als hier boven.
de laatste 8 jaar doe ik de dingen als een single moeder, en al zit het niet altijd mee, me meisje komt op de eerste plaats.
vandaag over precies 21 dagen is ze jarig en dan wordt ze 15 jaar, maar ik ben super trots op haar, ze heeft zo veel op haar bordje gehad en toch ziet ze de positieve dingen in het leven en weet ze heel goed wat ze in haar leven wil.
als die dingen die je ervaart als moeder zijn het dubbel en dwars waard!

tot het volgende blog .....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...