donderdag 27 april 2017

koningsdag 2017

al weer voor het 4de jaar dat we koningsdag vieren hier in Nederland.
dit jaar met een extra feestelijk tintje omdat onze koning Willem-Alexander 50 jaar wordt!
phff ... is die echt al 50 jaar? nee, ik ga geen flauwe opmerkingen maken.
laat ik eerlijk zijn, ik heb niks met het koningshuis maar heb er ook niks op tegen.
met een inkomen van 888.000 is koning of koningin zijn toch geen slechte baan.
maar ik zou die baan toch niet willen hebben, als je leest wat er allemaal rond komt kijken van protocollen en het hele gedoe, nee dank je , ik voel me zo als nu al rijk genoeg.

het heet nu wel koningsdag maar het was eerst koninginnedag.
niet zo gek ook want vanaf 1890 waren het 3 generaties van vrouwen die ons land regeerden.

Wilhelmina : 1890 - 1948
                       haar moeder Emma was tot haar 18de verjaardag regentes.
Juliana : 1948 - 1980
Beatrix : 1980 - 2013

nu dus een koning maar als hij het stokje gaat overdragen wordt het weer een koningin.
zijn oudste dochter prinses Amalia is de opvolger in de lijn.

bij Juliana hadden we het defilé, mensen liepen langs het huis brachten een groet aan de koningin.
dit was altijd op 30 april, de verjaardag van Juliana.
Beatrix trok het land in, maar deed dit nog steeds op 30 april, als eer aan haar moeder.
haar eigen verjaardag is op 31 januari, beetje koud om dan een dagje door een stad of dorp te trekken.
koning Willem-Alexander doet trek ook het land in maar heeft het wel veranderd naar 27 april, zijn verjaardag.
dit jaar is Tilburg de plaats die ze gaan bezoeken.

zijn bezoek aan Tilburg is in een live verslag op tv te volgen dus ik ga niet verder dan de bank en kijk wel op tv.
het is mij allemaal iets te druk en een te groot gedoe.
jaren geleden (1996) was Beatrix in Sint Maartensdijk waar ik toen woonde, ik ben er de deur niet voor uit gegaan, thuis voor de tv. kans dat ik meer heb gezien als daar buiten is groot.
hier word niet zo veel gedaan maar me dochter en ik hebben zo ons eigen plan al gemaakt voor deze dag.
wij gaan zelf sushi maken en het lekker op smikkelen met een film via netflix of zo.

mogelijk dat we nog een kijkje nemen op een of andere vrij markt hier in de buurt maar verder gewoon thuis met een kopje koffie en een stukje kwarktaart, we slaan de oranje tompouce over dit jaar.
wist je trouwens dat zo een oranje tompouce 486 kcal bevat!
dan is er ook nog een drankje wat op deze dag rijkelijk vloeit, oranjebitter.
daar pas ik voor, ik vind het niet te ... drinken. bah!
maar ik denk dat ik net als de meeste mensen hier in Nederland het gewoon zien al een vrije dag.
me dochter en ik gaan deze dag zelf sushi maken, lekker genieten en mogelijk dat we in de avond nog een film via netflix gaan kijken.
en hoe je die verder invult is aan je eigen. maar wat je ook gaat doen, hou het leuk en wees voorzichtig met al die drank die op deze dag vloeit.

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#382

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. En ik ben afgelopen week druk bezig geweest met de nieuwe post logo’s van postcrossing voor soc...