dinsdag 4 juli 2017

ik beloof mezelf ....

soms neem je jezelf iets voor waar van je vindt dat het nodig is.
dit kan van alles zijn, gezonder eten, meer op komen voor jezelf of  gewoon omdat je regelmaat wil hebben in je leven.
en dan bedoel ik niet de nieuwjaar voornemens die we maken, meer dan de helft is voor het einde van januari ze toch al vergeten.
nee, dit zij meer de "ik beloof mezelf ..." momenten of bepaalde voornemens om dingen anders te doen, het is maar hoe je het zelf wil noemen.
dit zijn een paar van die voorbeelden die wij mensen, vaker de vrouwen als de mannen, nemen omdat we denken dat het beter is.

gezonder eten
die kennen we allemaal. je zweert dat je minder van de fast food en chips enzo gaat eten of misschien wel helemaal niet meer?
vrouwen doen dit dan vaak onder het motto "ik ga op dieet".
wie kent niet het moment dat je op de gezonde weg wil gaan? we zweren al het calorierijke eten af en beloven meer gezond eten te gaan eten.
dat is prima maar door helmaal van dat ongezonde af te blijven is ook niet goed. soms hebben we die boost ook even nodig.
dus al jij ergens zo een hamburger naar binnen werkt hoef je je niet schuldig te voelen.
soms mag dat gewoon, het hele punt draait om dat je voeding niet alleen bestaat uit dat soort dingen, dat is ongezond.

meer bewegen
als we praten over gezonder eten,  praten we ook gelijk over meer bewegen.
ben er ook schuldig aan. nou heb ik een paar medische punten die het voor mijn wat moeilijk maken omdat ik niet zo maar even mezelf kan los laten gaan in een sportschool. een geluk: ik zou het niet eens willen!
nee, ik hou het wel bij thuis met de wii sport aan de gang en regelmatig, op het gemak wandelen. hard lopen daar doe ik niet aan.
maar heel vaak, en dat herken je misschien ook wel, neem je je iets voor om in het wekend te gaan doen en je eindigd voor de tv met netflix.


boodschappen doen
het gebeurd mij regelmatig dat ik de supermarkt induik omdat ik 1 of 2 dingen nodig heb. voor die dingen heb je dan geen karretje of mandje nodig. maar hoe vaak komt het voor dat je met een arm vol aan de kassa eindigd?
en dan ook nog geen boodschappentas bij je om deze mee te nemen.
dus weer een lege doos om ze in te doen, in me schuur staan genoeg kleine doosjes, deze kan ik dan wel weer hergebruiken voor oud papier.
iedere keer weer beloof je jezelf dat je een tas me neemt en maar een mandje neemt en toch doe je het niet.
terwijl je altijd met meer thuis komt dan dat je eigenlijk had gepland.

nee zeggen
sommige mensen kunnen moeilijk nee zeggen.
en je neemt je voor vaker nee te zeggen maar als iemand je vraagt wat voor je te doen lukt het je toch niet om nee te zeggen.
vaak is het nog zo als je het omdraaid die gene wel nee zegt tegen jouw als je hem of haar om hulp vraagt.
ken je dat? ik wel.
het voelt soms als of iemand het weet dat je geen nee zegt en er een beetje misbruik van maakt.
wees sterk en zeg gewoon een keer rond uit nee!

opruimen
me dochter is wel een mooi voorbeeld hier van, haar kast is een ... rommel.
alles ligt door elkaar gegooid, regelmatig wordt deze leeg gehaald en alles netjes er terug in en gesorteerd.
na een dag is het weer een ramp. een nederlands spreekwoord is "een blind paard kan nog geen schade aanrichten".
het maakt niet uit wat je er uit haalt en terug stopt, het valt toch niet op.
en heel vreemd maar toch kunnen ze in de chaos zo pakken wat ze nodig hebben.
en ook al word het tekens weer opgeruimd, de volgende dag is het weer een rommel.


tot het volgende blog ....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...