zondag 10 september 2017

stoppen met roken #1

poging nummer "ik ben de tel kwijt" ... nee, echt ik weet niet hoe vaak ik nou al geprobeerd heb om te stoppen maar nu moet ik echt gaan door zetten.
me keel is behoorlijk geïrriteerd en ik zal niet zeggen dat het door het roken komt maar ik wil wel de boel eens over een hele andere kant gaan gooien.

na 31 jaar roken en de ervaring van me vader en zijn ziekte, sarcoom waar hij in 2013 aan is overleden, gaan we eens flink oorden stellen aan mezelf.
met een app op de telefoon die dingen voor me bij houdt ben ik aan de slag gegaan.
naast het stoppen met roken heb ik ook het voornemen om, iedere dag, als het niet regent, te gaan lopen.
ik ben nu 44 jaar en het word tijd om eens wat slechte gewoonten over boord te gooien.

oké erg veel kun je er nu nog niet van maken.
met behulp van de app kan ik dit overzicht volgen.
zo kan je zien hoe veel dagen je niet rookt.
en hoeveel sigaretten je dan niet hebt gerookt. dat was lastig om in te vullen. je moet een gemiddelde van wat je rookte per dag invullen en dat wisselde bij mij nog eens.
dus na een kleine optelsom heb ik het gehouden op 12 sigaretten per dag. zo staat dus dit onder deel ook in gesteld.
de kosten van je sigaretten staat nu op nu en laat zo zien wat je heb bespaard op niet roken.
tijdwinst wil zeggen hoef tijd je aan leven er bij heb gekregen nu je niet meer rookt.
via mijlpalen verdienen je logo's
community is chatten met andere die zijn gestopt (sorry niet mijn ding).
en gezondheid is wat er is verbeterd in je lijf nu je niet meer rookt.
deze lijst zal ik ook gebruiken met met verslag van het stoppen met roken.
en eerlijk nu voel ik me nog goed ... maar hoe is dat volgende week?
om een vreetbui te voorkomen heb ik snoep, koek en chips zo min mogelijk in huis.
er is wel wat maar ik kan ook niet zeggen helemaal niks in huis. ik heb nog een dochter die wel gewoon zich op al die dingen kan storten.

dit is van het onderdeel mijlpalen.
nu nog leeg.
in de begin periode zijn er meer afbeelding te verdienen als later.
zo heb je in het begin één dag niet gerookt, hoeveel sigaretten je niet heb gerookt, hoeveel je heb bespaard en zo uit lopend tot 4 jaar niet gerookt.
zo lang ga ik dit niet delen, nu even in een eigen blog maar later gaat dit door in stand van zaken.
omdat er dan minder te melden valt als je langer bent gestopt.

wat de gezondheid betreft zit ik nu op 100% als het gaat om de bloeddruk, hartslag en de temperatuur van me handen en voeten, deze beginnen weer normaal te worden.
en na een dag was de resterende nicotine in me bloedsomloop gezakt naar de helft van wat ik normaal zou hebben op de piekmomenten.
de koolmonoxide en het zuurstofniveau zijn ook weer op normale waarde.
me smaak en geurzin zou weer beter zijn en ik zou het risico op een hartstilstand verlaagd hebben.
en me ademhaling zou weer op normale wijze terug zijn.

en dan heb ik op de 3 dagen dat ik nu bezig ben wat mijlpalen verdiend.
op die 3 dagen heb ik 37 sigaretten niet gerookt wat me dus 10 euro heeft bespaard.
en ik voel me oké, me humeur begint hier en daar wel wat scheuren te vertonen, geloof ik? heb nog geen klachten gehad van me dochter.
maar ik merk wel dat er bepaalde momenten zijn dat je wenste dat je een sigaret had, een van die momenten is bijvoorbeeld na avond eten, dan kletsen me dochter en ik altijd een beetje na over onze dag.
dat is zeker een moment dat ik die peuk mis.
het zal echt een kwestie zijn van vol houden en ik hoop het dit keer wel vol te kunnen houden.
ik heb in me achterhoofd een regel die ik mezelf voor hou ... maar dat vertel ik jullie de volgende keer.

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...