zondag 17 september 2017

stoppen met roken #2

poging nummer "ik ben de tel kwijt" ... nee, echt ik weet niet hoe vaak ik nou al geprobeerd heb om te stoppen maar nu moet ik echt gaan door zetten.
me keel was behoorlijk geïrriteerd en ik zal niet zeggen dat het door het roken komt maar ik wil wel de boel eens over een hele andere kant gaan gooien.

na 31 jaar roken en de ervaring van me vader en zijn ziekte, sarcoom waar hij in 2013 aan is overleden, gaan we eens flink oorden stellen aan mezelf.
met een app op de telefoon die dingen voor me bij houdt ben ik aan de slag gegaan.
naast het stoppen met roken heb ik ook het voornemen om, iedere dag, als het niet regent, te gaan lopen.
ik ben nu 44 jaar en het word tijd om eens wat slechte gewoonten over boord te gooien.

nou dat voornemen van lopen is al goed de soep in gegaan. het weer werkte hier nou niet echt lekker mee.
en met alle stormwind en regen die we hier hadden ga ik echt niet lopen, zelfs de hond weigerde soms om naar buiten te willen om haar behoefte te doen!
inmiddels ben ik wel 10 dagen gestopt met roken. ik voel me goed en heb soms nog steeds de neiging om te zeggen: stik maar ik steek er een op!
maar ik heb een regel in me hoofd gezet die ik dan herhaal: ik ga geen appels en peren vergelijken maar ik wil niet net als me pa eindigen! 
wil ik wel even voorop stellen dat er nooit is gezegd dat hij door het roken de sarcoom heeft gekregen.
maar ik doel meer op het feit dat ik last had van me keel, dit bleek achter af een strothoofd ontsteking te zijn. maar me eerste zorg was wel dat je gaat denk: zou ik ook?

intussen heb ik al weer wat mijlpalen verdiend.
ik meer dan een week al niet gerookt, dat zijn ruim 120 sigaretten die ik niet heb gerookt en daar mee heb ik rond de 35 euro bespaard.
wat ik nu heb bespaard hou ik wel apart, wat ik er mee ga doen weet ik nog niet.
maar dat gaat wel goed komen, me dochter en ik hebben nog genoeg plannen wat we zouden willen doen.
het zal nog even door sparen worden maar wie weet, een reisje naar Los Angeles misschien in de toekomst, met een 5 jaren plan daar aan vast geplakt. ik zeg een 5 jaren plan omdat er hier altijd el iets tussen komt als we iets geplant hebben war de de planning weer helemaal omgegooid wordt.
het wordt nog even door sparen, maar wie droom van iets heeft ook een doel om aan te werken.

hoewel ik soms toch nog naar die sigaret verlang zou de fysieke afhankelijkheid naar nicotine zijn afgenomen.
verder zou me bloedsomloop en de huidhydratatie aan het verbeteren zijn. en ik zou minder last moet hebben van vroegtijdige rimpels.
nou maakte ik me om rimpels toch al niet druk maar het is wel mooie meegenomen als dit er tegen kan helpen. en ik zou inmiddels mijn leven met ruim 12 uur verlengt hebben. 

oké, dat was voor nu even een up-date hoe het gaat met het gestopt zijn met roken.
volgende week deel ik er nog een met jullie en dan ga ik dit verder onder brengen in stand van zaken.
dit verschijnt regelmatig online dus ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat en of ik het nu wel ga volhouden.
ik doe me best maar er zullen heus nog wel wat momenten komen dat ik streng moet zijn voor mezelf en toch moet volhouden. 
ik denk dat we maar eens een plan gaan opstellen wat we gaan doen als ik bijvoorbeeld 3 maanden niet meer rook. eens zien wat ik kan bedenken?

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...