woensdag 18 oktober 2017

#postcrossing#78

hoi hoi, hier zijn we weer met een nieuwe postcrossing van deze week.
voor de Nederlandse postcrossing gebruikers is dit misschien geen nieuws meer.
het werd al een tijd aangegeven dat dit zou gebeuren.
wie volgend jaar een brief of kaartje verstuurt binnen Nederland of naar het buitenland is weer duurder uit. 
een binnenlandse postzegel kost dan 83 cent, vijf eurocent meer dan nu. 
voor een postzegel naar het buitenland moet je straks 1,40 euro geplakt worden, 7 cent meer.
sinds 2000 is de postzegelprijs ruimschoots verdubbeld.
de postmarkt krimpt jaarlijks met bijna 10 procent.  in 2000 werden nog 5,6 miljard brieven en kaarten en andere poststukken op naam verstuurd, in 2016 is dat geslonken naar 2,2 miljard stuks. 
volgens het postbedrijf is een hogere postzegelprijs nodig om kostendekkend te werken in de nog steeds zakken de markt van brieven en kaarten versturen.

dat de prijzen omhoog gaan verbaasd mij niks, mensen doen steeds meer via email of welke vorm van sociale media je ook kan gebruiken om met elkaar in contact te komen.
je merkt het ook bij bedrijven, denk bijvoorbeeld aan je verzekeringsmaatschappij, woningbouw of je energieleverancier, allemaal vragen ze naar je email om op die manier je post te versturen. sommige dingen kun je ook niet meer anders dan online verkrijgen omdat ze geen post meer versturen.
eigenlijk ook wel triest, het is zo leuk als je post krijgt, een kaartje met een vriendelijke groet van een familielid of verre vriend of net als bij postcrossing, een vreemd die je met dat kaartje en die paar woorden blij kan maken.

en dat brengt ons terug naar waar postcrossing omdraait, kaartjes sturen.
deze week heb ik zelf geen post ontvangen maar dat weten we inmiddels wel, zo heb je niks en zo heb je er wel 3 of 4 te gelijk. 

dit is mijn kaartje voor deze week en die gaat naar Canada en zal 7740 km reizen voor de ontvangster hem heeft.
echt voorkeur had ze niet dus ik hoop dat deze kist met rozen in de smaak valt.
ze houdt van de natuur en rozen zijn toch een klein beetje natuur.
we wachten het af tot ik bericht heb gekregen van het ontvangt door haar.

en zo komen we langzaam aan weer aan het einde van deze week.ik meen het serieus als ik zeg dat post versturen en krijgen zo leuk is.
dan is zo een berichtje op je facebook of via what upp toch een stuk minder persoonlijk.
oké , misschien wel sneller maar toch maakt zo een kaartje een baaldag gelijk weer wat vrolijker.
echt neem eens een kijkje bij postcrossing op de site. bekijk anders de onderstaande link eens en zie hoe postcrossing werkt: 

https://www.postcrossing.com/about

het zou toch zonde zijn als iets als post verdwijnt en we alle digitaal gaan doen, zo onpersoonlijk!
ik zit dan alweer in me hoofd met een idee maar dat moet ik eerste nog eens even op me gemak door nemen.
zodra ik er wat meer over kwijt kan kan je terug vinden ergens op dit weblog.
voor deze week zeg ik dan ook weer: iedereen bedankt voor de aandacht en vergeet niet kaartjes te blijven posten! 
graag tot volgende week .....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...