dinsdag 24 oktober 2017

#TBM #14 ... uit de oude doos!

één keer per maand is dit onderdeel op het weblog te vinden.
wie kent het niet ... een foto op instagram of facebook misschien zelfs op twitter met daar bij de #tbt?
dit staat voor Trough Back Thursday. waarom donderdag? geen idee.
maar dat bracht het idee van #TBM : Trough Back Memories, oftewel een foto waar ik een leuke herinnering aan heb of gewoon een leuk moment met een grappige verhaal, maar het kan ook iets triest zou kunnen.
let op! mochten er gezichten van persoon opstaan kan ik deze bewerkt hebben zo dat ze niet zichtbaar meer zijn. dit i.v.m de privacy van deze mensen.


streekmuseum De Meestoof
in het voormalige gemeentehuis van Sint Annaland bevind zich sinds 1973 het streekmuseum De meestoof.
hier vind je een verzameling van voorwerpen de omgeving van het Eiland Tholen.
je kunt hier van alles vinden wat uit deze streek komt en waar we dan ook best trots op mogen zijn dat dit bewaard is gebleven.
en ik weet het een museum klinkt saai maar ik vond het toch wel erg leuk om daar eens een middag rond te lopen met me dochter en aan de hand van voorbeeld laten zien waar opa het altijd over had.
neem nu bijvoorbeeld het klaslokaal, je moet er toch niet aan denken dat je in dat soort bankjes de hele dag moest zitten?
toch ging dat zo in de tijd van me ouders en grootouders.
erg leuk vond ik de oude landkaart van de provincie Zeeland.
zo een heb ik er ook nog een op zolder liggen.
ooit gevonden op een rommelmarkt en die gaat ook zeker een plekje krijgen als we zijn verhuist.
ook hebben ze daar verschillende schuren waar de beroepen van vroeger worden uitgebeeld aan de hand van de voorwerpen.
zo als de werktuigen van de boeren, de smid en je kunt er ook een dokterspraktijk vinden zo als die vroeger was. 
de spullen zien er wat ... eng uit. je kan je bijna niet voorstellen als je kijkt naar nu hoe veel gemakken we nu hebben in de zorg voor onze gezondheid.

het Noorse huisje is een voorbeeld van de huizen die werden geschonken aan Nederland na de ramp van 1953.
Noorwegen schonk 326 van dit soort huizen aan Nederland.
een ander dorp hier in de buurt is Stavenisse, dit dorp werd hard getroffen door de watersnoodramp, 156 schachtoffers.
het dorp kreeg 19 van dit soort huizen en in 2003 moest er een door omstandigheden weg worden gehaald. 
deze is dus herbouwd op het terrein van het streekmuseum.
hoewel de woning vrij klein is als je kijkt naar de hedendaagse huizen was het voor die tijd toch wel een vrij luxe huis om te bewonen.

het klinkt zo saai als je zegt we gaan naar een museum maar dat kan soms best wel eens mee vallen.
me dochter en ik hebben het best leuk gehad, het ongeloof als ze dan zien hoe dingen vroeger waren.
ze kunnen bijna niet geloven dat de mensen toen zo hebben geleefd. 
tja, toen waren er geen computers of netflix voor ons vermaak.
wel leuk om speelgoed te zien waar je zelf ook mee speelde, misschien iets hipper als uit de tijd van oma maar we hadden ook het touwtje springen en de hoepels.

kijk eens op de site van dit museum als je meer er over wil weten:


als toerist in Zeeland zou je deze plek best kunnen toevoegen aan je lijst van dingen om te doen.
dit was #TBM voor deze maand, volgende maand weer een nieuw blog met een andere foto.

tot het volgende blog ....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#78

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...