zondag 4 maart 2018

RTL Gezondheidstest #4

RTL 4 zendt sinds donderdag 8 februari 2018 de Gezondheidstest 2018 uit. 
met deze test wordt zeven weken lang gekeken hoe we gezonder kunnen leven en of we verantwoorde keuzes maken. Je kunt meedoen via de RTL Gezondheidstest app.

tijdens de gezondheidstest worden vragen over de gezondheid behandeld. 
niet alleen aan de mensen in de zaal en de BN’ers, ook aan jou thuis. 
tijdens de televisieavond kun je meedoen via de app.
de app is voor Android te downloaden uit de Google Play Store.

de RTL Gezondheidstest app toont de zeven verschillende thema’s die de komende weken behandeld worden. 
via de app kun je iedere week live meespelen. daarnaast kun je met extra tests en challenges je kennis nog meer vergroten. 
je kunt in de Gezondheidstest app badges verdienen en in je profiel zien wat je score is per thema.

week 3: 7 dagen schoon challenge
op de meest onverwachte plekken in je huis kunnen zich bacteriën verzamelen.
denk dan aan een vriezer of een afzuigkap. 
de challenge deze week is om 7 plekjes te kiezen en die eens schoon te maken.
ik heb me huis een door genomen en heb deze plekken gevonden die misschien daar geschikt voor zijn.
vrijdag: kelderkast/ voorraadkast (onder de trap)
deze was vooral achterin wel hard nodig, was even een hele klus om de rekjes weg te halen maar toen kon ik met de stofzuiger wel goed alles schoon zuigen.
zaterdag:koelkast en vriezer
buiten het nodig ijs om te ontdooien was die gewoon schoon, ga daar regelmatig al met een doekje door.
zondag: sorry, is voor mij toch echt gewoon een relax-dag!
maandagvoorraadkastjes keuken, daar waar je ook etenswaar bewaard! 
was wel schoon maar toch weer gedaan, doe dit regelmatig omdat mieren in je kast geen pretje zijn!
dinsdag: kastjes van kopjes, borden en glazen
weer schoon en lekker ouderwets van dat kastpapier verschoond op de planken.
woensdag: kastjes onderin, waar de pannen enzo staan, bestek-lade
de bestekbakken waren wel schoon maar eronder, daar schrok ik toch even van.
donderdagbinnenkant van de oven
doe ik al regelmatig en was dus gewoon een normale routine klus om de oven schoon te houden.

week 4: pijn
de één ervaart eerder pijn dan een ander. maar vervelend is het wel.
deze week ontdekken we meer over verschillende pijn soorten.

laat ik dan er even bij vermelden dat ik wel met wat medische problemen zit.
ik heb reuma, botontkalking en continu een pijnlijk gevoel in me rechter schouder door een versleten pees.
toch is mijn score van 50 punten niet slecht. tussen de 50 en 80 punten was een gemiddelde pijn grens.
door mijn medische beperkingen heb ik dagelijks wel iets wat ik voel, ik zelf wil het geen pijn noemen, meer een irritatie factor waar je mee moet leren leven.
de grootste fout die mensen maken bij bijvoorbeeld rugpijn is niks te gaan doen. het is beter om in beweging te blijven.
ik zelf kan, zeker met de weersomstandigheden die er momenteel zijn hier in Nederland wat last hebben van me reuma en me heupen door de botontkalking.
vooral in me onderrug voel ik dan een lichte pijn, probeer dan toch door te gaan.
je hoeft niet als een malle te werk te gaan maar ga zeker ook niet stil zitten.
pijnstillers gebruik ik niet vaak, hoewel ik er wel heb die ik zou moeten innemen, dit is op voorschrift van de arts en toch neem ik die alleen in als het echt te veel word.
iets wat in mijn geval ook niet verkeerd is, ik wil niet afhankelijk worden van medicijnen.
voor je het weet is je grens weg en ik wil echt niet te snel op het punt komen dat pillen met morfine het enigste nog is wat ik kan in nemen
en dan heb ik ook me versleten rechter schouder pees nog, die kan soms wel een belemmering zijn maar ook daar heb ik bij, doorgaan!
maar vaak is het de pijn van de schouder waarbij ik zeg: ik neem een pijnstiller in.
wist je dat bij te veel pijnstillers je juist hoofdpijn gaat krijgen? ik wist het niet maar ik neem er gelukkig nooit meer dan 15 per maand in, dan heb je juist een meer kans op hoofdpijn.
ik neem nog niet eens wekelijks wat in, ik zit dus goed en kan zeggen dat ik een pijngrens heb die redelijk in balans is.

week 4: 7 dagen goed voor je rug challenge
de meest voorkomende pijn in Nederland is rugpijn.
ik heb er last van, met een reden. heb jij er ook wel eens last van?
in de challenge van deze week krijg je 7 oefening die goed zouden zijn voor je rug.
nou maar eens zien wat me dat gaat brengen?


thema week 5: slapen

de afgelopen weken deed ik al mee met de RTL gezondheidstest en neem deze met jullie door. 
op donderdag doe ik zelf mee aan de test en deze zal ik op zondag met jullie delen.
we hebben er nu 4 gehad, nog 3 te gaan.


tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Oefentherapie reuma komt mogelijk in het basispakket zorgverzekering

foto: Reuma magazine.nl De klachten van reuma verschillen per dag. De ene dag heb je bijna nergens last van, terwijl je de andere dag vergaa...