donderdag 3 mei 2018

praten in je slaap

heb jij er zo eentje naast je liggen die verhalen vertelt tijdens het slapen? 
dat is vrij bijzonder want slechts 5% van de mensen is in staat  te praten tijdens hun slaap. bij kinderen komt het nachtelijke gebrabbel vaker voor, zo'n 50%. 
meestal is het slechts gemompel en kunnen we het niet goed verstaan maar soms zijn het wel duidelijke zinnen. 
op zich hoeft praten in je slaap geen probleem te zijn, tenzij je natuurlijk iets heb gedaan wat de andere niet mag weten.
ga je hier over praten in je slaap dan kan je een probleem hebben.
maar hoe komt het nu dat je gaat praten?

tijdens het slapen komen er twee stoffen vrij in je hersenen: glycine en gaba. 
deze chemische stoffen hebben een verlammende werking op onze stem, mond en spieren. hoe kan het dan dat sommige mensen toch kunnen praten tijdens hun slaap? 
Somniloquy is de term die gebruikt wordt voor het verschijnsel 'in je slaap praten'. 
de onderzoekers geloven dat sommige mensen kunnen ontsnappen aan het verlammingseffect van slaap op het lichaam en daarom in staat zijn te vertellen wat er zich in hun hoofd afspeelt. 
volgens de onderzoekers is dit verschijnsel niet altijd gerelateerd aan dromen. 
stress, alcohol, drugs en depressie kunnen aanleidingen.
uit een onderzoek wat is gedaan werden 232 personen gefilmd tijdens hun slaap. 
aan de hand van de beelden en geluidsopnamen werden notities gemaakt. 
in totaal werden er 3349 woorden verstaan en het woord dat het meest werd gehoord is 'nee'. ook het woord 'fuck' werd vaak gezegd, namelijk 800 keer.

ik zelf ben ook een prater in me slaap, en nee dat komt niet door drugs of alcohol.
ik wil niet zeggen dat ik een depressie heb of stress maar wel heb ik last van PTSS (posttraumatisch stress stoornis).
dit komt door de verwerking van de dood van mijn vader, deze herbeleefde ik steeds weer, het moment dat ik hem dood had gevonden bleek me meer te doen dan ik had gedacht.
inmiddels heb ik hier hulp voor gehad en gaat het een stuk beter, ik praat nu een stuk minder en ik word niet meer stipt wakker rond 6 uur.
volgens mijn dochter hoort ze me nu niet zo veel meer. maar ze heeft wel eens gehoord dat ik een soort gesprek aan het voeren was, met wie? ik zou het zelf echt niet weten.
mijn dochter heeft ook wel eens in haar slaap gepraat, dat was wel grappig achteraf.
ze had het over een jongen in haar klas en iets met de juffrouw, "ik zal het nooit meer doen." en "sorry, ...." , de verbazing van haar was dan ook groot toen ik het haar vertelde en zij mij mocht uitleggen wat er was gebeurd op school.
dit is al heel wat jaren geleden maar wel een mooi voorbeeld van praten wat je een probleem kan opleveren.
wees dus gewaarschuwd als je vreemd gaat, voor je het weet heb je het in je slaap verteld!

tot het volgende blog .... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...